2016/11/09

Be the change


Днес цял ден ми е едно такова тъжно... отчаяно... безпомощно. За пореден път се чувствам част от малцинство. Защото за пореден път мнозинството реши, че не иска мир, обединение, разбиране, приемане, развитие, диалог. За пореден път мнозинството отказа да проумее, че не може на теб да ти е добре, ако на Вуте му е зле; че не може да продължаваме да се делим на "ние" и "те"; че решаването на конфликти по демократичен път е дълъг и труден процес и високо вдигнатият среден пръст не е отговор на напреженията - защото той, в крайна сметка, се оказва насочен към самия теб.
Не съм разтревожена днес, разочарована съм. Въпреки всичко, което се случва в момента... или може би точно заради това, не съм допускала, че живеем във време, в което омразата и разделението могат да надделеят. До последно бях убедена, че сме си взели поука - от историята, от разединението и насилието на твърде много места по света в момента.
Защо пък толкова ми пука за случващото се в Америка? Защото не живеем в изолираните си малки затънтени кътчета (вече) и е крайно време да осъзнаем, че не може да има конфликти в единия край на света, а ти да продължиш да си живееш постарому. Делим шепа земя. Всичко, което се случва "там някъде", има последствия "тук" и не можем да си позволим да сме апатични повече.
Днес ще потъгувам още малко. А утре ще преосмисля собственото си високомерно и алиениращо отношение към хората, изповядващи противоположни на моите ценности. Защото от много време вече повтарям, че острото негативно отношение към "другите" води до радикализацията им, а самата аз не си давах сметка за отношението си. Говорех за приемане и диалог, а не допусках такъв да се случи и подхождах с отхвърляне и отрицание. Не осъзнавах, че деля хората на "ние" и "те", че демонизирам хора с мнение, което виждам като "вредно за обществото", "ретроградно", "недопустимо".
Но дори в такива моменти оставам оптимистична. Защото светът може да бъде по-добро място за всички. И това, което се случи днес, в крайна сметка, е прекрасен повод за преосмисляне.
На днешната дата през 1989 г. пада Берлинската стена. Може би точно днес започва събарянето на още една - от нас зависи.

2 comments: